05-06-16

Mei 2016

Verslag van de jaarlijkse uitstap.

23 April 2016; Noorderkroon gaat, naar goede gewoonte, weer op uitstap. Jan had een mooie, leerrijke dag voor ons in petto. De bus zou ons dit jaar richting Antwerpen brengen waar we verwacht werden in  het MAS, om dan af te zakken naar het Havenpaviljoen en als afronding van de dag een bezoek aan luchthaven Deurne met een bezoek aan het Stampe en Vertongen-museum.

 Michielsplein, bijna 08.00u….. reisleider Jan geeft groen licht aan de chauffeur voor het vertrek. Even voordien kregen we bericht van onze voorzitter dat hij omwille van dringende familiale redenen niet aanwezig kon zijn op onze uitstap. Ook twee andere medereizigers gaven hun afwezigheid door met de daarbij horende verontschuldigingen. De bus vertrok met 33 personen richting Antwerpen. Nadat we eenmaal op de snelweg zaten kwam Antwerpen vrij snel in het vizier. Aangekomen bij het MAS was het even een beetje stuntelen met verkeersborden en wegversmallers (schuin-uitstekende betonblokken) alvorens we met z’n allen taverne “Storm” binnengingen voor het nuttigen van een kopje koffie. Kwestie van even “in the mood” te geraken. Taverne Storm ligt in ( lees “onder”) het MAS en Jan de gelegenheid te geven om de gidsen te ontmoetten.

Na het kopje koffie werd het reisgezelschap opgesplitst in twee groepen. Wij hadden het genoegen op stap te mogen met gids Suzy de Schutter. We kregen karrenvrachten inside-info over het hoe –wat en waarom van het MAS. Op elke etage een nieuwe stortvloed van informatie; teveel om op te sommen! We kregen inzicht in het gebouw, de speciale glazen wanden, niet-dragend want de etages hangen aan grote stalen jukken. Schitterende uitzichten over Antwerpen, zelf vóór we op het panorama-dak waren, want elke etage ligt een kwart gedraaid ten opzichte van elkaar en elke etage geeft een andere inkijk op “’t stad”. We kregen een enorme brok geschiedenis te verwerken en weten nu ook dat de term “hand-werpen” helemaal niets met Antwerpen te maken heeft. We bezochten een paar tentoonstellingen op enkele etages. De eerste die we aandeden was  etage 4 met “Machtsvertoon” . Infoborden met klank en lichtspel informeerden de bezoekers over de rol van macht in een samenleving. De oplettende bezoeker kon het hele gebeuren samenvatten in één woord: manipulatie! De volgende vloer die we aandeden was , onder het thema “Leven en Dood”,  een zoektocht naar de zin, het waarom van rituelen, overal ter wereld. De verscheidenheid in beleving van leven en dood, de verschillende soorten godsdienst en de stromingen waarin deze resulteerden. Eén verdieping hoger, helemaal in het thema van leven en dood – de boven- en onderwereld, prachtig geïllustreerd met de schitterende Precolumbiaanse collectie van Paul en Dora Janssen-Arts.

In zaal 9 Beaufort kregen we een hele rits modelbouw van schepen te zien. Van hele oude Chinese jonkers (die  nog steeds varen!)  tot de hedendaagse containerschepen. Alles wat je er tussen zou verwachten was aanwezig. Nog snel even op het panorama-dak voor enkele sfeerbeeldjes en dan terug naar de taverne Storm voor het nuttigen van het middagmaal.

Na de lunch stapten we naar het Havenpaviljoen waar een gids ons opwachtte. We mochten plaats nemen op een 360° ronde bank. Op de vloer een al even grote luchtopname van Antwerpen tot aan de Noordzee en boeven onze hoofden een 360° panorama-film van de havenactiviteit. De gids heeft ons een naadloos verhaal “Antwerpen, zijn haven en omgeving” gepresenteerd. Een verhaal van 12.000 ha groot, hedendaags en geschiedkundig! Een absolute aanrader; het MAS-Havenpaviljoen.

Onze laatste etappe tijdens onze jaarlijkse reis bracht ons naar luchthaven Deurne. Gelegen op 5 km afstand van het stadscentrum Antwerpen. Airport Antwerpen is voornamelijk een zakenluchthaven, verschillende privé-maatschappijen hebben er hun onderdak. We bezochten als eerste het Stampe en Vertongen-museum, waar replica's van W.O.I toestellen te bezichtigen zijn. Er worden luchtdopen met de Stampe-Vertongen SV.4 georganiseerd (richtprijs vanaf 120 euro voor een half uur).

Jean Stampe en Maurice Vertongen waren twee Eerste Wereldoorlog-veteranen, die na de oorlog een vliegschool wilden oprichten. Omdat er na de oorlog geen goede lesvliegtuigen voorhanden waren, ging Jean Stampe op zoek naar iemand die zo'n toestel kon ontwerpen en maken. Die persoon was Alfred Renard. Hun eerste vliegtuig, dat het type aanduiding RSV (Renard-Stampe-Vertongen) kreeg, werd direct een bescheiden succes. Het werd het eerste vliegtuig van de Belgische Luchtmacht van na de oorlog.

Het Stampe & Vertongen Museum, dat werd ingehuldigd op 26 mei 2001, is een eerbetoon aan de Antwerpse luchtvaartpioniers Jean Stampe (1889-1978) en Maurice Vertongen. Samen startten zij een vliegschool op het “vliegveld” van Deurne. Later kwam er een fabriek bij waar de legendarische SV4 toestellen gebouwd werden. Dit SV4 toestel, het enige Belgische vliegtuig met internationale bekendheid, werd pas in 1978 uit dienst van de Belgische luchtmacht genomen. Het Stampe & Vertongen Museum bewaart verschillende exemplaren van de “Stampe”, waarmee generaties piloten hun eerste vlieglessen hebben gekregen. Het museum toont bovendien ook een aantal militaire toestellen uit WOI. Deze collectie bestaat in totaal uit 6 unieke - meestal vliegwaardige - exemplaren, die op ware grootte werden nagebouwd en waarvan sommigen zijn uitgerust met een originele rotatiemotor. In het atelier kan het restauratiewerk gevolgd worden van een zevende aanwinst: een prachtige Fokker DVII. Ook de beruchte V1 uit WOII, die zoveel ellende en paniek zaaide in de stad Antwerpen, staat tentoongesteld.

Een paar meter verderop zagen we een Fuga Magister staan, een opleidingsvliegtuig, klaar om in te stappen. Annick, Franky’s vrouw was (gretige) vrijwilliger om één en ander eens uit te testen. Ze kreeg zowat alle instructies van de gids, op één na: de startknop! Na Annick dook ook Tony even in de cockpit. Nog even een stop aan de stand “vliegtuigmotoren” en ons bezoek zat er op! Op naar de brandweer!

Na een kleine wandeling en een uitgebreide veiligheidscheck mochten we de piste op, op weg naar de brandweerkazerne op de luchthaven. Niet zonder enige trots toonde de gids ons hun nieuwste aanwinst: een monster van een brandweertruck, een nieuwe "crashtender". Dit is het soort brandweervoertuig dat gebruikt wordt in geval van een vliegtuig in nood of uiteraard als het crasht.  Dit voertuig beschikt over een dakmonitor, een bumpermonitor en een sproei installatie die de cabine beschermt tegen de vlammen en hitte. Die monitoren kan men vergelijken een waterkanon. Het voertuig beschikt over 2 motoren en heeft in totaal over de 1000PK waardoor het uiteraard zeer snel optrekt voor een vrachtwagen van meer dan 40 ton.

Dat is nodig omdat internationale regels eisen dat er op elke plaats van de luchthaven binnen de 3 minuten een bepaalde hoeveelheid water, schuim en poeder moet aanwezig zijn. Dit alles heeft te maken met het feit dat de aluminium carrosserie van een vliegtuig een brandweerstand heeft van 3 minuten.  Hoe zwaar een brandvertragende jas is en hoe snel je broek én schoenen aan kan hebben bij een brand? Vraag het aan onze deelnemers….zij weten het!

Omdat er na de aanslagen op de luchthaven Zaventem extreem zware veiligheidsnormen gehanteerd worden, beperkte ons bezoek  zich tot de brandweerkazerne, waarvoor begrip!  We zagen overal politie en soldaten die wacht liepen. Na het inleveren van onze bezoekers-badge trokken we richting bus om de terugreis aan te vatten. Onderweg nog een traditionele stop voor het aansterken van de inwendige mens, om dan het laatste traject af te leggen richting thuisbasis. Onderweg was er nog een woordje van dank aan Jan voor alweer een prachtige, smetteloze organisatie van deze jaarlijkse uitstap.  Voor het (niet-voorspelde) goede weer en alle andere goede zorgen: dankjewel!!!!!!

                                                                                                                                      Lambert

 Verslag van de kijkavond

Op 8 april was het verzamelen geblazen aan het nieuwe lokaal, onder de sterrenwacht. Enkele leden waren al ruim vóór 19.00u aanwezig (was de geplande aanvangstijd!), maar moesten wachten tot 20.00u voordat ze in het lokaal binnen konden. Na de opening  van het lokaal was het even wat rondkijken, voeling krijgen, want  het was immers de eerste keer dat we “officieel” tijdens een activiteit gebruik maakten van het lokaal. We concludeerden dat het goed was, héél goed! We scharrelden door ons archiefmateriaal, hielden geanimeerde gesprekken onder het genot van……jawel….cava en appelsiensap! Tegen de tijd dat de duisternis intrad was ook de bewolking toegenomen. Enkele mensen begaven zich toch nog naar de sterrenwacht en anderen togen huiswaarts. Qua “kijken” was het geen memorabele avond, qua gezelligheid…….geslaagd!  Op naar een volgende, maar dan met aansluiting naar de sterren!

                                                                                                                                 LBe

 

18:26 Gepost door Lambert Beliën | Commentaren (0) |  Facebook | |

De commentaren zijn gesloten.